kLik!kLik!!!

Thursday, March 31, 2011

1 mALaySiA



“wahai manusia….! Sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan. Dan Kami jadikan beberapa bangsa dan suku puak supaya kamu mengenal antara antara satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih bertaqwa.  Sesungguhnya Allah maha mengetahui dan maha mengerti”

(surah al-Hujarat ayat 13)


Lihatlah di sekeliling kita.  Terdapat pelbagai bangsa. Ambil saja contoh mudah Malaysia yang terdiri daripada pelbagai bangsa, agama dan budaya. Manusia dijadikan daripada pelbagai bangsa supaya kita saling mengenali dan merapatkan hubungan silaturrahim antara satu sama lain.. hubungan silaturrahim tidak hanya terhad kepada bangsa yang sama malah kepada semua orang.


Hidup kita ini saling memerlukan dan saling bergantung satu sama lain. Tidak kira lah dalam apa bidang sekalipun termasuklah dalam bidang ekonomi, pendidikan, pertahanan dan sebagainya. Ini semua penting untuk memajukan diri dan Negara. Tidak boleh ada sikap pentingkan diri sendiri. Orang yang hanya pentingkan diri sendiri susah nak maju.


Setiap orang mempunyai pendapat dan pandangan yang tersendiri. Jadi apabila kita bersatu dan saling mengenali maka mudahlah bagi kita untuk bertukar pendapat dan berbincang.  Dengan ini tercetuslah idea-idea yang baru yang lebih kreatif dan inovatif untuk kepentingan bersama.


Adakah kita cukup mengenali orang-orang yang di sekeliling kita?


4 comments: