kLik!kLik!!!

Thursday, February 3, 2011

aPa-aPa aJe La sAyAnG...


Fuhhhh!!!!!!!! Penatnya hari ni.. Nape?? kan hari ni tahun baru cina, so penatla layan tetamu yang datang. Orang melayu pun tumpang celebrate gak, kita ni kan masyarakat majmuk dan 1Malaysia.

Ala, bukan apa pun. Masa cuti ni la peluang yang ada untuk menziarahi saudara mara dan kawan-kawan. Lagipun ramai ambil kesempatan pulang ke kampong..so ni lah masa untuk menghubungkan silaturrahim.. tu menunjukkan kita tak pernah lupa asal keturunan kita, bukan seperti kacang yang lupakan kulit.

Orang nak kawin pun ramai gak guna kesempatan cuti raya cina… asal ada cuti atau raya apa-apa pun mesti berebut nak buat majlis. Baik majlis yang kecil-kecilan sampai lah yang besar-besaran. Tu la masyarakat kita, nak kawin pun kena tunggu cuti sekolah.

Tadi buat bubur kacang hijau, best gak. Lama sangat tak makan. Siap guna dapur kayu lagi, ala yang guna kayu api tu la. Pedih mata nak tunggu kacang masak. Yang penting berbaloi dengan bau aroma bubur yang tradisional, pastu ramai lak yang makan.. rezeki mestilah dikongsi bersama. So hidangkan pada sepupu yang datang tadi. Mak kata, “rumah yang selalu ada orang datang tu berkat…so layanlah tetamu baik-baik. Mungkin yang datang tu bawa rezeki untuk kita. Kan ada macam-macam cara Allah kurniakan rezeki untuk kita.”

“Aku minta kepada tuhan setangkai bunga segar, tetapi Dia berikan kaktus berduri.
Aku minta rama-rama yang cantik, namun diberi ulat yang berbulu.
Aku sangat sedih dan kecewa….
Namun kemudiannya kaktus itu berbunga, indah sekali.
Dan ulat itu pun menjadi rama-rama yang cantik sangat.
Baru ku sedar, itulah jalan Allah! Allah tidak memberi apa yang kita harapkan, tetapi Ia memberi apa yang kita perlukan.
Kadang kita sedih, kecewa dan terluka…
Tapi jauh di atas segalanya, Allah sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.
Dan tak perlu kita persoalkan segala apa yang dikurniakan Allah.
Terima segala qada’ dan qadar nya dengan redha dan tenang.
Insyaallah segala yang terbaik buat kita semua..”

No comments:

Post a Comment